Online recruitment trends van 2017

Het is weer die tijd van het jaar: lijstjes! EN HR solutions tuurt in de verte en kijkt welke trends we nu aan de online recruitmenthorizon zien verschijnen. We hebben het afgelopen jaar niet stilgezeten: we versterken recruitment met marketing, hebben de focus op mobiel, social en vooral: content. Want wie je bent als werkgever en de manier waarop je dit communiceert blijft ook volgend jaar cruciaal voor het vullen van de vacatures binnen jouw bedrijf. Wat gaat 2017 ons nog meer brengen? 

1. Waarom doe je wat je doet?

De keuze van de kandidaat om een functie bij een bedrijf te accepteren is allang niet meer puur een kwestie van primaire arbeidsvoorwaarden. Onderzoeken van Indeed en LinkedIn laten zien dat de medewerker van nu in groeiende mate geïnteresseerd is in de achterliggende drive, ambitie en missie van de organisatie. Wat maakt het bedrijf uniek, passen wij bij elkaar en strijden we voor hetzelfde? Dit is dé manier waarop de nieuwe generatie met werk omgaat.

Het wordt als bedrijf steeds belangrijker om te laten zien waarom je doet wat je doet en bent wie je bent. Denk hierbij niet alleen maar aan je marketingbeloftes, maar ook aan wat je belooft richting je medewerkers en potentieel talent.

2. Versla de adblocker met kwaliteit

Steeds meer internetters gebruiken adblockers. Een ontwikkeling die grote impact zal hebben op de manier waarop online (recruitment) marketeers campagnes voeren. In een onderzoek van Adweek komt naar voren dat meer dan 90% van de internetgebruikers overweegt om een adblocker in te stellen. Deze overweging is doorgaans sterker bij mobiele gebruikers dan bij desktopgebruikers.

Gaat dit een stokje steken voor de traditionele reclame waarin we berichten boosten en een groot betaald bereik generen? Vrees niet, adblockers bieden juist kansen om te investeren in hoogwaardige content die kandidaten wél willen lezen. Weg plat gesponsord bericht, hallo kwalitatief verhaal mét like-a-bility factor.

3. Je bent wat anderen over je zeggen

Dit klinkt natuurlijk een beetje cru, maar voor veel bedrijven gaat deze vlag wel degelijk op. De mogelijkheden om reviews achter te laten voor bedrijven op platforms zoals Indeed en Glassdoor stijgen hard. Waar Glassdoor een paar jaar geleden nog een relatief onbekend Amerikaans medium was, zie je dat op dit moment steeds meer Nederlandse bedrijven Glassdoor gaan gebruiken.

Reviewsites zorgen ervoor dat medewerkers de mogelijkheid hebben om hun eigen ervaringen te delen en te laten zien wat het bedrijf voor hen betekent. Het opent letterlijk de deuren om de organisatie als werkgever te positioneren. Natuurlijk zegt elk bedrijf dat het goed toeven is in de kantine of achter het bureau. Is dat wel echt zo? Een echt goede en eerlijke indruk krijg je alleen via de medewerkers zélf. In 2017 zullen reviewsites in steeds grotere mate de kandidaat beïnvloeden om wel of niet voor jouw bedrijf te kiezen.

4. Recruitment op het juiste moment

Elke recruitment marketeer krijgt er mee te maken: een (soms wat hysterische) recruiter die je opbelt met de medeling dat de campagne nú live moet. Op vrijdagmiddag. Want alleen in het weekend komen reacties binnen en maandag kan daar dan direct op geselecteerd worden. Voor sommige kanalen geldt dit inderdaad. Echter is het voor het succes van een campagne belangrijk om precies op dat moment aanwezig te zijn wanneer de doelgroep ook aanwezig is.

Heeft het zin om vrijdagmiddag een facebook bericht te publiceren terwijl alle volgers (lees: jouw potentieel talent) al lekker aan het bier zitten op de vrijmibo? Niet echt. Kies er volgend jaar alleen nog voor om vacatures alleen te plaatsen wanneer de doelgroep actief is. In 2017 schieten we niet wild in het rond.

Kortom, in 2017 moet je bij online recruitment vooral denken aan…

De belangrijkste focus voor volgend jaar blijft nog steeds: luisteren naar je medewerkers en talent in de markt. Techniek geeft ons de kracht om de doelgroep inzichtelijk te maken en processen te stroomlijnen maar kwaliteit, beleving en timing definiëren jouw succes in 2017.

Zie jij andere trends of zoek jij een specialist die je helpt om bovenstaande te verwezenlijken? Laat een reactie achter of neem contact met ons op. We helpen je graag!

2018-03-09T12:24:15+00:00november, 2016|0 Comments

Plaats een opmerking:

Wij maken gebruik van cookies om de website gebruiksvriendelijker te maken, social media aan te kunnen bieden en relevante advertenties te tonen. Ga akkoord met het plaatsen van cookies voor het volledige gebruiksgemak van de website. Lees hoe wij omgaan met jouw privacy in ons Privacy Statement.