Recruitment en Storytelling: een gouden duo

De vader die langs de kant staat bij de eerste voetbalwedstrijd van zijn zoon. Het meisje dat een cadeau uitzoekt voor de bruiloft van haar ex-vriend. De bejaarde vrouw die op 87-jarige leeftijd nog leert programmeren. Iedereen heeft een verhaal. Ook organisaties hebben een verhaal. Tenslotte bestaat een organisatie uit mensen. Denk je nu: “Wij hebben dat soort verhalen niet”? Think again! Ook jouw organisatie heeft verhalen. Je moet ze alleen weten te ontdekken. 

Goede verhalen gaan over mensen

Met een goed verhaal raak je de doelgroep. Je maakt mensen onderdeel van het verhaal en daardoor lijkt het alsof ze het zelf hebben ervaren, gezien of gevoeld. Goede verhalen gaan over mensen en hun verlangens. Niet over producten en bedrijven.

Het is een beetje een ‘oudje’, maar het blijft een sterk voorbeeld van storytelling. Google verbindt in onderstaande video hun producten aan een emotioneel verhaal over twee vrienden die elkaar na jaren weer terugzien. Laat je meevoeren naar India. Geloof mij, het is drie minuten van je tijd waard.

 

Werkelijk elk product wat Google in huis heeft (althans, toen in 2014) komt in beeld. Heb je dat als kijker door? Neuh, veel te blij dat twee jeugdvrienden elkaar weer gevonden hebben. Toch weet je na drie minuten precies welke producten Google aanbiedt. Kortom, een slimme zet om kijkers te ‘beïnvloeden’ zonder direct verkoopsignaal.

‘Wij bieden een marktconform salaris en een dynamische werkomgeving’

Storytelling is ook toe te passen binnen recruitment. Wat zeg ik, het is een gouden duo! Laten we eerlijk zijn, iedere organisatie biedt een toekomstige werknemer leuke collega’s, een informele werksfeer, een dynamische omgeving (waarvan niemand weet wat dat eigenlijk inhoudt) en o ja, laten we vooral het marktconform salaris niet vergeten. Beste werkgevers, we get it.

Tijd om al deze clichés het raam uit te gooien. Voor eens en altijd, zullen we dat afspreken? Laten we kijken naar wat een organisatie nou echt onderscheidend maakt. Om later dit unieke verhaal aan de toekomstige werknemer te vertellen. Net als Google: verhalend en een tikkeltje emotioneel.

Aan de slag

Een goed verhaal komt helaas niet aanwaaien. Het ontdekken kost tijd en het succesvol vertellen is al helemaal een aparte tak van sport. Laat mij je helpen.

Zoals ik al zei bestaat een organisatie uit mensen. De medewerkers weten als geen ander hoe het is om bij jou te werken en zitten vol verhalen. Want weet je nog toen de auto van de CEO niet wilde starten en hij door de stagiair achterop de fiets naar het station werd gebracht? Van toen het team nog uit vier mensen bestaat terwijl er nu 40 collega’s aan de lunchtafel zitten? Allemaal verhalen.

Vraag intern eens rond. Wat ‘beleven’ de werknemers? Wat is de ‘emotie van het bedrijf’? Ik garandeer dat er altijd een antwoord komt. Uit die verhalen en ervaringen komt een employer story: wie je bent als werkgever en waar je voor staat. Dat is namelijk uniek en précies wat de arbeidsmarkt anno 2018 wil weten.

Neem eens een kijkje op de werken-bij website van KLM IT. Door de ervaringen van de medewerkers zie je dat KLM meer is dan een luchtvaartmaatschappij, het is ook een van de grootste IT werkgevers van Nederland.

Welk verhaal deel je?

Stel, je hebt 60 mooie verhalen weten te ontdekken. Geweldig! Alleen nu is de vraag: welke verhaal vertel je op arbeidsmarkt? De mensen die nu bij de organisatie werken, die zijn goed toch? Daar zoek je er eigenlijk wel meer van. Leg daarom de focus op het verhaal die een snaar raakt bij de huidige werknemers.

‘Huh, maar die zijn toch al in dienst?’. Klopt, maar de medewerkers zijn diegene die het verhaal (hebben) ervaren. Dat maakt het oprecht en authentiek. Hierdoor zullen andere mensen (lees: potentieel nieuw talent) gemakkelijker meegaan in de beleving. Ze roepen emoties op en als luisteraar voel je je betrokken bij het verhaal dat verteld wordt.

Het betrekken van de medewerkers heeft trouwens nog een extra effect. Door ze aan het woord te laten, herleven zij het verhaal. Onbewust worden zij eraan herinnerd dat zij eigenlijk best wel blij zijn met hun baan. Dat zij op hun plek zitten en tevreden zijn. Oftewel, andere werkgevers hebben geen schijn van kans meer. Jouw medewerkers blijven zitten waar ze zitten. Combineer recruitment met storytelling, en je hebt dus het beste van twee werelden.

Werkt het echt?

Zelfs als je het prachtigste verhaal op de beste manier kunt vertellen, kun je je nog afvragen: werkt het wel? Ja, absoluut! Verhalen met gevoel zijn immers de verhalen die doorverteld worden. Positief of negatief, ze gaan van de één op de ander. En binnen een kandidaat gedreven arbeidsmarkt is dat een sterk wervingskanaal.

Wel een kleine kanttekening: storytelling is alleen succesvol als het verhaal goed ontvangen, begrepen en gewaardeerd wordt. Dat kost tijd. Geef storytelling de kans om zich te bewijzen. Niet alle resultaten zijn (direct) zichtbaar. Aan de andere kant, een boek heb je ook niet binnen twee uur uitgelezen, toch?

 

Nu je weet hoe effectief storytelling kan zijn: hoe ga jij het toepassen binnen het recruitmentproces? Laat een bericht achter. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

 

Over de auteur: Nikki van der Post

“Nieuwe dingen uitproberen, grenzen verleggen en op zo’n manier anders zijn dat het toch bij je past; dat is mijn doel. Daarom vul ik mijn dagen met het bedenken en uitvoeren van unieke merkstrategieën. Wie ik ben? Een communicatieve creatieveling met een (gezonde) verslaving voor contentcreatie en een enthousiasme voor recruitment en employer branding. Altijd nieuwsgierig naar nieuwe, verfrissende en creatieve communicatie. In tekst en in beeld.”

2018-05-23T13:31:40+00:00mei, 2018|0 Comments

Plaats een opmerking:

Wij maken gebruik van cookies om de website gebruiksvriendelijker te maken, social media aan te kunnen bieden en relevante advertenties te tonen. Ga akkoord met het plaatsen van cookies voor het volledige gebruiksgemak van de website. Lees hoe wij omgaan met jouw privacy in ons Privacy Statement.