Recruitment: dé 4 trends voor 2019

Innovaties en ontwikkelingen binnen recruitment volgen elkaar in een rap tempo op. Dat maakt het vak uitdagend en vernieuwend. Daarnaast zorgt het er voor dat we altijd vooruit (moeten) blijven kijken. De vier belangrijkste recruitment trends voor 2019 voor je op een rij.

Een sterk Employer Brand verkrijg je alleen door de inzet van medewerkers

Meer dan ooit behoort het werkgeversmerk centraal te staan. Dat was dit jaar al zo maar daar doen we in 2019 nog een schepje bovenop. Volgens recent LinkedIn onderzoek accepteert inmiddels 70% van de werkzoekenden geen positie bij een organisatie met een slecht (werkgevers)imago. Ook als ze op dat moment geen baan hebben, schrappen mensen deze organisaties alsnog van de lijst van potentiele werkgevers.

Volgend jaar draait het aantrekken van nieuwe personeel vooral om transparante communicatie rondom de missie en de visie van een organisatie. Zeker Millenials willen impact maken met hun werk. Kantooromgevingen zien zij als inspiratieplekken, een plek waar ze een doel kunnen nastreven. Het is een ondernemende generatie die afgaat op de why van een organisatie. Waarom doe je wat je doet? En met welk doel?

Businesses don’t prioritize issues that matter to millennials

*2018 Deloitte Millennial Survey, Millennials disappointed in business, unprepared for Industry 4.0

Kortom, hoog tijd om te starten met het bedenken van campagnes, advertentie-uitingen en andere initiatieven die passen bij het DNA van het bedrijf. Een bijdrage leveren is key. Waar je hier de juiste input voor vandaan haalt? Het antwoord is simpel. Medewerkers zijn het belangrijkste ingrediënt van een succesvol en sterk Employer Brand.

Je hoeft niet voor de tweede keer het wiel uit te vinden. Het zelf ontwikkelen van een employer branding strategie is tijdrovend en krijgt in de praktijk vaak niet de prioriteit die het verdient. Ontdek hier de mogelijkheden van Employer Branding via EN HR solutions.

Recruitmentdagen: werven binnen 8 uur

Geschikte sollicitanten zijn schaars en de ideale kandidaten zijn binnen mum van tijd weer van de markt. Snelheid is cruciaal. Helaas gaat veel kostbare tijd nog steeds ‘intern’ verloren. Volle agenda’s, trage terugkoppeling en stroperige opvolging, allemaal factoren die het recruitmentproces onnodig vertragen.

Gelukkig stappen steeds meer organisaties over naar Recruitmentdagen. Binnen één dag doorlopen kandidaten het gehele recruitmentproces. Van kennismakingsgesprek tot aan assessments. Door middel van interactie (denk aan presentaties, opdrachten en vergeet vooral de lunch of borrel ook niet) leren kandidaten en Hiring Managers elkaar zo effectief mogelijk kennen. De voordelen:

  • Kandidaten krijgen een gedetailleerde uitleg over zowel de vacature als het bedrijf. Zij ervaren de bedrijfscultuur, wat bijdraagt aan de positionering van de organisatie als werkgever
  • Tijdens de Recruitmentdag worden alle kandidaten beoordeeld op een aantal punten die van te voren zijn bepaalt door Hiring Managers en Recruiters. Dit maakt de sollicitatieprocedure veel objectiever; iedere kandidaat wordt op hetzelfde moment op dezelfde criteria getoetst
  • Hiring Managers worden gedwongen om met een bredere kijk naar de kandidaten kijken. Tuurlijk worden kandidaten ‘beoordeeld’ op basis van skills en ervaring maar tijdens recruitmentdag is er veel ruimte voor een sterke focus op persoonlijkheid, interactie en culture fit.

Het nadeel? Het is een wervingsstrategie met een hoge arbeidsintensiviteit. Recruitmentdagen zijn daarom vooral effectief voor vacatures met een hoog volume. Denk hierbij aan Retail, Sales en Customer Service.

 

Blijf bewust van de gevolgen van de GDPR

De GDPR (of AVG) heeft de manier van werven sterk veranderd. Hoe aantrekkelijk het ook is om zoveel mogelijk gegevens van een kandidaat te ontvangen, de GDPR zet daar een dikke streep door. De wet dwingt ons om ons te blijven concentreren op de wensen van de kandidaat. Na de implementatie en bewustwording, is het nu tijd voor de juiste naleving van de GDPR.

Recruiters zijn grootverbruikers als het gaat om verwerking van persoonsgegevens. Blijf bewust omgaan met persoonsgegevens en communiceer transparant over de manier waarop je deze gegevens verwerkt. Door de privacy van kandidaten in acht te nemen, bouw je als werkgever vanaf het eerste contactmoment aan een goede vertrouwensrelatie.

 

Livestreams worden een belangrijk onderdeel van de online werving

2018 was toch wel het jaar van de livestream. Of het nu via Instagram of Snapchat gaat, (live) stories zijn niet meer weg te denken uit de marketingmix. Volgend jaar is deze vorm van content dan ook een absolute must binnen de online recruitment strategie. Uit cijfers van Facebook blijkt dat mensen gemiddeld drie keer langer naar live content kijken dan naar ‘normale’ video’s. Mensen zijn dus meer betrokken en sneller geneigd om over te gaan tot interactie.

Voor werkgevers een goede reden om deze vorm van tijdelijke content een sterke rol binnen hun employer branding strategie te geven. Een behind-the-scene video is bijvoorbeeld de perfecte manier om de bedrijfscultuur kenbaar te maken. Of het organiseren van een live Q&A, een laagdrempelige manier voor kandidaten om meer te weten te komen over de why van de organisatie of over een specifieke vacature.

 

De markt is in beweging

Het is duidelijk: de markt is in beweging. Er staan genoeg innovaties te trappelen om uitgerold te worden. Ik kijk dan ook met veel enthousiasme uit naar het nieuwe jaar. Zie jij andere ontwikkelingen binnen recruitment? Laat hieronder een reactie achter, ik praat er graag met je over door.

 

Over de auteur: Kevin Sebel

“Ik ben nu bijna 10 jaar werkzaam in de wondere wereld die Recruitment heet. Momenteel daag ik de recruitment markt uit met de innovatieve RPO oplossingen van EN HR solutions. Ik vind het echt tof om met collega’s en klanten in gesprek te zijn om te bepalen welke middelen er in gezet moeten worden om recruitment uitdagingen op te lossen.”

2018-11-14T17:36:07+00:00november, 2018|0 Comments

Plaats een opmerking:

Wij maken gebruik van cookies om de website gebruiksvriendelijker te maken, social media aan te kunnen bieden en relevante advertenties te tonen. Ga akkoord met het plaatsen van cookies voor het volledige gebruiksgemak van de website. Lees hoe wij omgaan met jouw privacy in ons Privacy Statement.