Zakelijk vloggen inzetten als bedrijf?

Zakelijk vloggen. Het is dé grote videomarketingtrend van dit moment. Maar wat houdt het precies in? Aan de hand van voorbeelden leggen we je uit waarom óók jij met zakelijk vloggen aan de slag moet.  

Een video zegt al snel meer dan een artikel van duizend woorden en is dan ook onmisbaar in dit digitale tijdperk. We kijken en streamen massaal (on demand) video, non-stop. Niet zo gek dus dat YouTube na Google de tweede grootste zoekmachine is. Video is taking over the internet! Tijd voor jou om daar als organisatie op in te spelen.

 

Wat houdt zakelijk vloggen in?

Zakelijk vloggen (videobloggen) is het presenteren van een bedrijf of organisatie door middel van een persoonlijke video. Het geeft de kijker een kijkje achter de schermen op een persoonlijke en laagdrempelige manier. Het geeft je organisatie een gezicht. Door middel van deze manier van storytelling krijgt de doelgroep een ander beeld van een organisatie. Je geeft ze eigenlijk een kijkje in de keuken, op een persoonlijke manier. En dat is precies waar we de doelgroep anno nu mee kunnen prikkelen. Een vlog is puur en niet ingestudeerd. Een creatieve manier om jouw organisatie, bedrijf of afdeling te vertegenwoordigen. Met een vlog kun je inspireren, motiveren en verbinden.

 

Waar kun je zakelijk vloggen voor inzetten?

Je kunt een zakelijke vlog inzetten voor meerdere recruitmentdoeleinden. Denk naast een bedrijfsvlog bijvoorbeeld ook aan een afdelingsvlog of vacaturevlog:

 

Vacaturevlog
Door een vlog in te zetten voor een bepaalde vacature zorg je ervoor dat je meer opvalt. Een vacaturetekst wordt al gauw te lang en daarmee verlies je de aandacht van de lezer. Met een interessante vlog houd je de aandacht van de kijker langer vast.

Afdelingsvlog
Wil je de doelgroep kennis laten maken met de verschillende afdelingen van je organisatie? Dat kun je doen door middel van een afdelingsvlog. Door je afdeling op deze creatieve manier in kaart te brengen trek je de kijker aan. En door dit voor elke afdeling in te zetten krijgt de kijker nog een beter beeld van de organisatie en daarnaast zorgt herhaling ervoor dat je als organisatie beter bij de doelgroep blijft hangen. Wil je een extra creatief tintje geven aan je afdelingsvlog? Maak dan gebruik van een camera take over! Door de camera over te geven aan meerdere collega’s in één afdelingsvlog, krijgt de kijker een nog beter beeld van de organisatie en daarnaast zorgt het voor variatie.

 

Wat zijn de geschikte kanalen?

Dit ligt helemaal aan de lengte van de vlog. Gebruik je een kort, maar krachtige vlog met bijvoorbeeld een camera take over? Dan kun je Instagram Stories en Facebook Stories inzetten. Via deze social mediakanalen kun je een groot bereik creëren en daarnaast staat je vlog 24 uur lang online. Dit kan overigens ook een nadeel zijn, want na 24 uur is de content niet meer terug te vinden. Maak je gebruik van een langere bedrijfsvlog? Dan is YouTube een geschikt kanaal. YouTube kun je ook heel goed inzetten voor de kortere vlogs. En door een eigen kanaal aan te maken op YouTube, kun je zowel de bedrijfsvlog als de afdelingvlogs en vacaturevlogs op één pagina uploaden. Zo heeft je doelgroep een duidelijk overzicht van alle vlogs die je aanbiedt als organisatie.

Merkperceptie

Zakelijk vloggen inzetten als bedrijf? Wat mij betreft zeker! Door verschillende soorten vlogs in te zetten onderscheid jij je als organisatie. Je geeft je organisatie een gezicht, prikkelt de doelgroep met relevante content en zorgt voor zichtbaarheid en transparantie. Al met al draagt het enorm bij aan je merkperceptie.

 

 

Over de auteur: Julene Kaandorp

Als Online Marketeer is Julene net als haar collega’s 24/7 online. Ze bedient een klantportfolio om trots op te zijn. Met haar specialisme op het gebied van Online Marketing, Social Media Advertising, Branding en Content Marketing verstevigt zij de positie van haar klanten en draagt ze bij aan het vergroten van hun online zichtbaarheid.

2019-10-31T16:03:09+00:00oktober, 2019|0 Comments

Plaats een opmerking:

Wij maken gebruik van cookies om de website gebruiksvriendelijker te maken, social media aan te kunnen bieden en relevante advertenties te tonen. Ga akkoord met het plaatsen van cookies voor het volledige gebruiksgemak van de website. Lees hoe wij omgaan met jouw privacy in ons Privacy Statement.