BLOG: Word de micro-influencer van de arbeidsmarkt

“We moeten door iedereen gezien en leuk gevonden worden.” Hiermee begint bijna elke werkgever het gesprek als we praten over employer branding. Geliefd worden bij iedereen is een leuke wens maar onmogelijk. Een snelle blik in het bevolkingsregister laat zien dat Nederland op dit moment zo’n 17,4 miljoen mensen telt. Zet daar je doelstelling ‘door iedereen gezien en leuk gevonden worden’ naast en voilà, mission impossible.

Wie dat heel goed hebben begrepen, zijn micro-influencers. Voor mij hebben employer branding en influencer marketing veel overeenkomsten. De twee marketingvormen draaien allebei om relevantie, interactie en om het bouwen van een relatie. Maar nog belangrijker, voor beiden geldt: authenticiteit gaat boven kwantiteit. Cruciaal bij jezelf onderscheiden van anderen.

 

Authenticiteit maakt dat mensen vrijwillig naar je toe komen

Je valt onder de noemer Micro-influencer als je tussen de 5.000 en 50.000 volgers hebt. Ze delen net genoeg om tegenop te kijken en net te weinig om niet meer als the girl or the guy next door ervaren te worden. Micro-influencers hebben altijd een verhaal waar mensen vanzelf op af komen. Sterker nog, ze wíllen naar ze luisteren.

 

Natuurlijk wil je als werkgever een zo groot mogelijk bereik. Hoe meer mensen jou zien, hoe groter de kans dat er sollicitaties binnen komen, toch? Een werkgeversverhaal lanceren dat nergens écht landt, is echter verspilling van je tijd. De manier om wel respons te krijgen? Denk als een micro-influencer.

 

Creëer volgers met dezelfde interesse als jij

Micro-influencers richten zich op een onderwerp of product waar ze gepassioneerd over zijn. Hierdoor krijgen zij volgers hebben met dezelfde specifieke interesses. Voor werkgevers een super interessante strategie omdat je op deze manier al in vroeg stadium kan zorgen voor de juiste culture fit. Een ander voordeel van het delen van interesses is een verhoogde geloofwaardigheid en betrokkenheid. De kans is groter dat kandidaten jouw verhaal beter oppakken.

 

Kies voor een niche doelgroep

Een voordeel van kiezen voor een kleine doelgroep (in plaats van “iedereen”) is dat een niche doelgroep nog niet gebombardeerd worden met gesponsorde vacatures (lage verzadingsgraad), er zijn weinig tot geen concurrerende werkgevers op hetzelfde moment als jij actief en je hoeft geen enorme advertentiebedragen neer te leggen.

 

Maak tijd voor persoonlijke interactie

Natuurlijk blijft bereik een belangrijke factor bij employer branding. Het verhogen van het aantal volgers is echter net zo belangrijk als hoe actief en betrokken die volgers zijn. Een kleinere doelgroep zorgt er automatisch voor dat je meer tijd hebt voor persoonlijke interactie. Door met je doelgroep in contact te gaan, geef je ze de kans om jouw ‘echtheid’ te ervaren waardoor er sneller een match is tussen potentiële kandidaat en werkgever.

Ga je binnenkort zelf met employer branding aan de slag? Bedenk dan dat influencers ooit zijn gestart puur en alleen om hun passie te kunnen delen. Het delen van herkenbare content levert hen een podium op waar mensen vanzelf op af komen. Focus je bij employer branding op authenticiteit, dan komen kandidaten vanzelf ook naar jou toe.

 

Over de auteur: Nikki van der Post

Stap in de wondere wereld van recruitment marketing: een gekke, maar altijd interessante kant van marketing. Als Recruitment Marketeer bij EN HR solutions help ik werkgevers om op meerdere momenten hun doelgroep te verrassen, verblijden en ach waarom ook niet: te ontroeren. Echt, er zijn zo veel verhalen te maken die het waard zijn om te delen. Mijn blogs gaan over employer branding en alles wat erbij hoort. 

 

 

2019-11-26T14:20:50+00:00november, 2019|0 Comments

Plaats een opmerking:

Wij maken gebruik van cookies om de website gebruiksvriendelijker te maken, social media aan te kunnen bieden en relevante advertenties te tonen. Ga akkoord met het plaatsen van cookies voor het volledige gebruiksgemak van de website. Lees hoe wij omgaan met jouw privacy in ons Privacy Statement.